Traineetur til Brussel

Teaserbilde

Etter en flott tur til Brussel er vi tilbake i Norge. Gjengen i kull 2011 (bestående av Martin, Anne, Håvard, Sigfrid og Reno), reiste fra Kristiansund torsdag 18. april og var tilbake i byen igjen tirsdag 23. april. Her kan du lese om hva vi gjorde de forskjellige dagene på reise.

Torsdag

Vi startet vår reise fra Kristiansund klokken 14 med fly til Gardermoen. Deretter tok vi fly til Stockholm, Arlanda,  og videre derfra til vår endedestinasjon. Vi ankom Brussel sent på torsdagskveld (ca kl 22 var vi på hotellet), og vi dro rett ut for å finne oss noe å spise. Etter å ha gått litt rundt og lett, fant vi til slutt en koselig vietnamesisk restaurant med hyggelig vertskap som prøvde etter beste evne å forklare oss litt om maten vi spiste. Det oppsto kanskje en liten språkbarriere under forklaringen, men de skal ha for at de prøvde. På denne plassen fikk vi også påspandert ekstra dessert av vertskapet, hjemmelaget iskrem og sorbet.

Fredag

Fredagen startet vi med et møte med Ingvill Sjøvold Nilsen, informasjonsrådgiver i NHO Brussel. Der fikk vi en innføring av hva NHO jobbet med i Europahovedstaden og hvordan de ivaretok sine medlemsbedrifters interesser mot EU. Etter møtet tok vi oss en kjapp lunsj ved Schumanrundkjøringen. Denne rundkjøringen har en stor åpen plass i midten og sies å være hjertet i EU-kvartalet. Den er oppkalt etter Robert Schuman, kjent som den første presidenten i Europaparalamentet (1958-1960) og tidligere fransk statsminister (1947-1948). På grunn av rundkjøringens synlighet og symbolske betydning, blir rundkjøringen ofte brukt til politiske demonstrasjoner av ymse slag.

Neste møte var hos den Norske EU-delegasjonen i Norway House. Norway House ligger sentralt i hovedkvarteret til EU, og huser også ambassaden og en del norske selskapers representanter i Brussel. Hydro, Statkraft og Orkla blant andre. Møtet startet med en innføring i EU, ved informasjonsrådgiver Stian Mathisen, som fortalte hvordan EU er sammensatt og hvordan gangen i en rekke sentrale prossesser er. Etter dette fikk vi en gjennomgang av EØS og EØS-avtalen av en svært bemerkelsesverdig ung dame, ministerråd Aud Hellstrøm. Hun har lang fartids innen Europapolitikken, og var blant annet med på å utforme EØS-avtalen i sin tid.

Når møtene var ferdig tok vi turen til Parlamentarium. Dette er et  opplevelsessenter som omhandler EU  fra A til Å. Tilbudet er gratis, og skulle du befinne deg i Brussel å kunne tenke deg å lære om EU på en engasjerende og interaktiv måte, er dette plassen du må dra. Her får du servert all tilgjengelig informasjon på så mange forskjellige språk som det er medlemsland i EU.

På fredags ettermiddag startet vi turistlivet med byvandring i Brussel. Vi tok turen til Grote Markt ("Stor åpen plass" på norsk), selve hjertet i byen Brussel. Dette er en av de viktigste turistdestinasjonene og det mest merkverdige landemerket i byen, og det er også på UNESCOs verdensarvliste. Etter dette stakk vi innom Delirium, en bar kjent for og ha Guinness verdensrekord i flest antall serverte ølsorter. Hele 2500 forskjellige typer ølsorter kan de skilte med. Kvelden ble avsluttet på en intim restaurant ved navn «Le Corbier». Med åpen grill inne i restauranten blant gjestene, duft av brent bjørkved, dunkel, lun og koselig atmosfære, gjorde at dette ble et veldig stemningsfylt opphold som svakt kunne minne om en mørk og varm midsommernatts bålkos hjemme i Norge. Restauranten hadde for øvrig bilder av en mengde celebre gjester som hadde vært der før oss, og vi ble svært imponert over å ha spist på samme sted som selveste Jean Claude van Damme.

Lørdag

Lørdags formiddag forsatte vi med byvandring og shopping. Vi kunne observere at det fokuseres mye på sjokolade og søtsaker i de forskjellige butikkene. Videre var en god del turistboder som solgte alt mulig rart, fra turisteffekter til malerier, blomster og leker. En hel haug med restauranter var det også å finne, gjerne plassert tett i tett forskjellige plasser i det som lett kan kalles restaurantgater. Ut på dagen var vi innom et av byens ølbryggerier som de hadde åpnet for allmennheten, Cantillon Brewery, hvor de produserer en spesiell type øl de kaller for Lambic. Ølet er spesielt fordi det gjæres ved å hente gjærsopp fra luften i stede for å tilsette gjær selv. Dessuten har det vanligvis ikke kullsyre. Ut på kvelden spiste vi god mat på en lokal Thai-restaurant. Høydepunkter for den videre kvelden og natten: Vi startet kvelden på en sportspub, så dro vi videre til en stor og populær nattklubb (Spirito Martini) hvor det var god stemning inne på VIP-området, etterpå oppsøkte vi et skuffende kulturelt tilbud, så dro vi på besøk til en lokal belger før vi til slutt i de tidlige morgentimene dro tilbake på hotellet.

Søndag

Etter en litt grå start på søndagen i Brussel, satt vi oss på toget til Brugge - en times togtur vest for Brussel, nærmere kysten. Dette er en vakker middelalderby med mange små gater omkranset av store kirker, borggårder og middelalderhus.  Strålende sol ventet oss her, og med vårlig temperaturer, storslått tivoli og masse liv denne dagen, er vi sikker på at vi fikk sett byen på sitt beste. Det første som møtte oss når vi gikk ut av togstasjonen var et pariserhjul, så dette ble naturlig nok det aller første vi tok oss til når vi kom, og vi fikk her muligheten til å beskue byen høyt ovenfra. I Brugge ble også de obligatoriske belgiske vaflene spist.

Tilbake i Brussel bestemte vi oss for å teste ut Belgisk kino. Vi oppdaget også en kuriositet ved Belgisk kino. På grunn av tospråkligheten i Brusselområdet, blir samme film tekstet på både fransk og nederlandsk. Det var litt forstyrrende i begynnelsen, men det ble raskt glemt når filmen kom i gang. Heldigvis ble ikke lyden dubbet!

Mandag

En 20 minutters togtur nord for Belgia besøkte vi mandag vitensenteret Technopolis i byen Mechelen. Senteret har vært åpent siden 2003 og er blant de beste i sitt slag i Europa. På hverdager er det mest skoleklasser som er på besøk, mens det i helgene er mye barnefamilier. På en dag kan det være opptil 3000 besøkende.

På senteret ble vi mottatt av Katriene B som er leder for utviklingen av nye utstillinger. Først fikk vi gå litt rundt selv å titte og leke oss med alle de morsomme eksperimentene man kan gjøre der. Etterpå fortalte Katriene B oss mye om hvordan de arbeider for å lage nye utstillinger i senteret, hvordan teamet hennes er sammensatt av personer med ulik utdanning og bakgrunn og hvordan prosessen er fra de kommer opp med et tema de ønsker en utstilling om, til de har utstillingen stående i senteret. Katriene fortalte og en del om hvordan senteret er organisert, hvordan de forholder seg til sponsorer og samarbeid med andre vitensentre.

Vi fikk deretter treffe Walter Ginckels som hadde vært med å utviklet innholdet til en lastebil de brukte som et rullende vitensenter. Bilen brukte de til å reise på besøk til skoler hvor elevene fikk komme inn i bilen, og gjennom en oppgave hvor de skal redde verden fra et dødelig virus lære om mange temaer innenfor sitt pensum.

Da vi var tilbake i Brussel, ble det igjen litt småshopping, før vi gikk ut for å avslutte turen med en litt finere middag. Dette ble en 3 retters, med Blåskjell og pommes frites til hovedrett - en klassisk belgisk rett. En morsom ting med å få servert blåskjell på denne plassen, er at obligatorisk smekke ble delt ut til de som skulle spise blåskjell.

The end

Tirsdagen var vi tilbake i Kristiansund etter en fin tur. Alle turinvolverte takker de andre turinvolverte for turen. Og hele kull 2011 takker selvfølgelig Kom Trainee og partnerbedriftene for muligheten til å dra på tur.

Under har vi lagt ved et knippe bilder fra turen. Håper det har vært hyggelig lesing!