Om traineearbeid, misjonsarbeid og kjendistilværelse

Hva er det som gjør Kristiansund og Nordmøre til en fin plass å bo? Vi ønsket å gi svaret på dette. Samtidig opplevde vi å bli førstesidestoff i avisa, få intervjuforespørsler og ikke minst støtte og skryt fra hele lokalsamfunnet.

Hvert år har vi traineer ansvaret for å arrangere Nettverksdagen, et arrangement som fungerer som en møteplass mellom næringslivet og (fortrinnsvis) unge jobbsøkere. Vi blir så og si gitt frie tøyler til å gjøre dagen til det vi vil, noe som er en veldig lærerik og spennende utfordring.

I år ønsket vi å fortelle noe mer enn det som har blitt standardhistorien om Kristiansundsregionen de siste årene. For selvsagt er det artig at næringslivet er inne i sin kanskje største vekstperiode noensinne, og at en rekke bedrifter har interessante jobber å tilby. Men i konkurranse med andre byer og tettsteder er jobben bare en del av den store kaka. I år hadde vi derfor et ønske om å vise fram kvalitetene til regionen, og Kristiansund som regionssenter i særdeleshet. For spennende jobber finnes mange steder. Men kombinert med et sjarmerende bysentrum, et overraskende mangfoldig kulturliv, fantastiske friluftsmuligheter og et utall lag og foreninger som man vanligvis må til større byer for å finne er Kristiansund også en attraktiv plass å bo. Dessuten er byen så liten at det er lett å finne seg til rette her. Det er kort vei til toppen, og det er lett å bli lagt merke til. Vi ønsket å vise «hele pakken». Derfor lanserte vi en kampanje som skulle vise nordmøringer alt det fine med byen deres. En solid dose lokalpatriotisme ville forhåpentligvis også smitte over på andre. Med kledelig bruk av dialekt og sms-språk ble tittelen på kampanjen «Æ <3 Kristiansund».

Ideen har vi selvsagt rappa fra «I love New York», uten at vi tror noen på østkysten blir sinte på oss av den grunn. Vi ønsket å gjøre dette til vårt eget, og idéene kom strømmende som regnbyger på høsten, én etter en. I løpet av noen artige, men arbeidsomme, uker har vi stått på stand i gågata, laget og delt ut et tusentalls klistremerker, arrangert bildekonkurranse via egen Facebook- og Instagramkonto og snekra et stort skilt som er synlig fra store deler av byen. Den kanskje viktigste enkelthendelsen hva gjelder oppmerksomhet er derimot en musikkvideo vi lagde til en forholdsvis ukjent sang om Kristiansund. Denne har blitt vist foran 350 næringslivstopper fra hele Norge på Desemberkonferansen, den er lagt ut på kommunen og sentrumsforeningens nettsider, og den er ikke minst blitt vist på lokal-TV og på lokalavisas nettsider. Til sammen med visningene på Youtube er den i skrivende stund sett 6000 ganger, og den er delt 222 ganger i alle kanaler. Selv om visningsantallet selvsagt ikke kan hamle opp med videoer som inneholder sør-koreanske dansebeats eller bergenske revestreker, må dette i hvert fall kunne betegnes som en «lokal viral suksess». Spesielt med tanke på at det bare bor ca. 24 000 mennesker i byen. I tillegg til dette har vi fått egne artikler om kampanjen i skriftlige utgaver av begge lokalavisene, der vi faktisk prydet hele forsiden av den ene. Vi har også fått inn hundrevis av bilder til bildekonkurransen vår, Facebooksiden «I love Kristiansund» er likt av over 1500 og vi har fått positive kommentarer fra så vel ordfører som menigmann.

Dette har først og fremst vært veldig artig. Vi mener samtidig at vi har bevist at det er lett å bli lagt merke til og at det er mulig å få til noe her i byen. Men mest av alt håper vi at vi har gjort Kristiansundere og nordmøringer litt stoltere av byen sin. Til tross for at vi enkelte ganger føler oss som nyfrelste misjonærer i det vi sprer «det glade budskap» til Gud og hvermann. Likevel har vi, som misjonærene, stor tro på budskapet. Selv uten lovnader om evig frelse håper vi at folk skal få øynene opp for denne plassen. For vi <3 Kristiansund.

Link til artikkelen på TK.no